Ny byggevarekjede lanseres

Optimera Handel etablerer en ny byggevarekjede under navnet Byggi. Fra lanseringsdagen torsdag 12. september har kjeden allerede god dekning i markedet. I ryggen får Byggi Optimeras omfattende produktsortiment, logistikkløsninger og markedsapparat.

markedssjef Ann Rosalind Fredriksen og direktør Lars Petter Grandahl i Optimera Handel fremholder at det var enkelt å finne navn til den nye kjeden, «noe med bygg i». (Foto: Optimera)
markedssjef Ann Rosalind Fredriksen og direktør Lars Petter Grandahl i Optimera Handel fremholder at det var enkelt å finne navn til den nye kjeden, «noe med bygg i». (Foto: Optimera)

«Alt du trenger – gjort enkelt» er slagordet til den nye byggevarekjeden. Byggi er en såkalt frivillig kjede, noe som innebærer at kjedemedlemmene selv eier butikkene. Optimera Handel er hovedleverandør og eier kjedekonseptet.


– Fra første stund var det klart at navnet på den nye byggevarekjeden måtte bli «noe med bygg i». Derfor ble det Byggi, sier direktør Lars Petter Grandahl i Optimera Handel om navnevalget. Byggi vil bli brukt i kombinasjon med et stedsnavn, som Byggi Valdres og Byggi Hunsfoss. De to butikkene er kjedens pilotbutikker.


– Det er ikke hver dag en ny byggevarekjede ser dagens lys her i Norge. Vi starter opp i Sør-Norge og satser videre ved å ønske nye butikker velkommen i kjeden, legger Grandahl til.


Norges største

Optimera Handel driver en virksomhet som omsetter årlig for godt over 600 mill. kroner og inngår i Optimera. Gruppen er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer og trelast. Optimera står også bak byggevarekjeden Montér, Optimera proffsentere og Trend-kjeden. Trend er en kjede av bygge-, jernvare - og malingbutikker. Byggi satser som byggevarekjede og med seg fra starten har de tidligere Trend-medlemmer.


Høy fagkompetanse

– Kjedemedlemmene har allerede en solid forankring i sitt nærmiljøet. Gjennom Byggi ønsker vi å forsterke deres posisjon med et kjedekonsept tuftet på: «Der det er enklest å handle». Vi satser på et tydelig byggevarekonsept og en tilpasset markedskommunikasjon for å innfri dette, sier markedssjef i Optimera Handel Ann Rosalind Fredriksen.


Byggi skal tilby høy faglig kompetanse, et riktig grunnsortiment og moderne konsepter som sluttbrukeren opplever som attraktive. I konseptet "Handlelapp på SMS" kan kundene for eksempel sende ordet «terrasse» til 2013 og i retur få en handlelapp for alt de trenger for terrassebyggingen. – Dette er ett eksempel på hvordan vi gjør det enkelt for kunden å handle, sier Fredriksen.


Butikkene kan også ha lokalt tilpasset sortiment, som for eksempel hytte og hageutstyr.


 
NoAd